Tuesday, June 5, 2007

ایران: اطلاعات بیشتر در مورد ترس از شکنجه یا اعدام قریب الوقوع

درخواست فوری
ایران: اطلاعات بیشتر در مورد ترس از شکنجه یا اعدام قریب الوقوع
آدرس عموم نوشته در سایت سازمان عفو بین الملل:
AI Index: MDE 13/066/2007 05 June 2007
اطلاعات بیشتر در مورد ترس از شکنجه یا اعدام قریب الوقوع
UA 76/07 (MDE 13/034/2007, 22 March 2007)
ایران، سعید قنبر زاهی (مرد) 17 ساله؛
جواد نارویی (مرد)
مسعود نصرت زاهی (مرد)
هوشنگ شاه نوازی (مرد) عضو اقلیتهای بلوچ
یحیی سهراب زاهی (مرد)
علیرضا براهویی (مرد)
عبدالبک کاهرا زاهی { یا عبدالملک} (مرد)
سعید قنبر زاهی، 17 ساله در تاریخ 27 مای در داخل زندان زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان به دار آویخته شد. حقوق بین الملل مطلقاً اعدام کودک و نوجوانان را ممنوع اعلام کرده است. افراد نام برده شده در معرض اعدام قریب الوقوع می باشند.
همهء هفت نفر به اعدام محکوم شده در ماه مارس، از اعظای جامعهء بلوچها می باشند. ظاهراً آنها بدین خاطر دستگیر شدند که افرادی از فامیل آنها در منفجر کردن اتوبوس حامل سپاه پاسداران در 14 فوریه دست داشتند که باعث کشته شدن 14 تن گردید.
بنا به گذارشات محلی، سعید قنبر زاهی و 4 تن از شش نفر فوق در مقابل تلویزیون محلی اعتراف کردند که در ارتکاب چندین جرم در استان سیستان و بلوچستان از جمله بمبگذاری علیه مقامات دولتی، ماشین ربایی و قتل دست داشته اند. تعدادی یا احتمالاً همهء آنها در مورد گروگانگیری بعد از انفجار ماه مارس 2006 در شهر تاسوکی مورد اتهام قرار گرفته اند. در برنامهء اعترافات تلویزیونی، همچنین جندالله یا جنبش مقاومت مردم ایران، یک گروه مسلح مخالف رژیم در بلوچستان بخاطر این جنایات و بمبگذاری 14 فوریه مورد اتهام قرار گرفت. از اطلاعات تائید نشده حاکیست که 5 تن از آنهایی که اعتراف کرده بودند مورد شکنجه قرار گرفته بودند: دستها و پاهایشان شکسته؛ با اتوی داغ سوخته شده و با مته برقی بر روی بدنشان، اعظا و ماهیچه هایشان را سوراخ سوراخ کرده بودند.
اطلاعات جدیدی در مورد جواد نارویی، مسعود نصرت زاهی، هوشنگ شاه نوازی، یحیی سهراب زاهی، علیرضا براهویی و عبدالبک کاهرا زاهی در دست نیست.
اطلاعات بیشتر به عنوان زمینه
سعید قنبر زاهی دومین نوجوان مجرمی است که در سال جاری اعدام می شود. طبق گزارشها در 22 آپریل، محمد موسوی 19 ساله به حکم قصاص قتلی را که درسن 16 سالگی مرتکب شده بود در شیراز اعدام شد. بر اساس حقوق بین الملل از جمله کنوانسیون حقوق کودکان و نوجوانان (CRC) و کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی و مدنی افراد (ICCPR) که ایران هر دوی آنها را به رسمیت شناخته و امظاء کرده است ، اعدام کردن افرادی که هنگام به اصطلاح ارتکاب جرم زیر 18 سال بوده اند، ممنوع می باشد. اما با وجود این ایران باز هم به اعدام نوجوانانی که مرتکب جرم می شوند ادامه می دهد. سازمان عفو بین الملل آمار اعدام دست کم 24 نوجوان به اصطلاح مجرمی که از سال 1990 در ایران اعدام شده اند ثبت کرده است. 10 نفر از آنها موقع اعدام کمتر از 18 سال داشته اند. در طول سال 2006 حداقل 4 کودک اعدام گشته اند.
اقلیت بلوچهای ایران عمدتاً در جنوب شرقی کشور واقع شده اند که حدوداً 3/1 جمعیت 70 میلیونی ایران را تشکیل می دهند. عموماً سنی هستند و آنها سالیان درازی است که به خاطر تبعیض دست به اعتراض می زنند.
جندالله، چندین بار علیه مقامات دولتی حمله برده و در بعضی موارد هم گروگانها را به قتل رسانده است. آنها خود را مدافع حقوق مردم بلوچ می نامند ولی رژیم ایران آنها را قاچاقچیان مواد مخدر می نامد که درگیر کارهای تروریستی هستند و از طرف کشورهای بیگانه حمایت می شوند.
بدنبال آن حملات، دستگیری بلوچها ابعاد وسیعتری به خود گرفته و بنا به گزارش BBC در 15 مارس، در تلویزیون استان سیستان و بلوچستان اعلام شده بود که دست کم 2 نفر به خاطر دست داشتن در بمبگذاری 14 فوریه در اتوبوس حامل نیروهای سپاه پاسداران اعدام گشته اند. حداقل 17 نفر هم در رابطه با حملهء ماه مارس 2006 که در نتیجهء آن 22 نفر کشته شدند به اعدام محکوم شده اند و یا اعدام گشته اند. طبق مصاحبه روزنامهء اییاران با حسین علی شهریاری، عضو مجلس شورای اسلامی در 17 مارس اظهار داشت که در زندان استان سیستان و بلوچستان بیش از 700 زندانی محکوم به اعدام وجود دارد. در سال 2006 دست کم 177 نفر اعدام گشته اند و به احتمال زیاد بیش از یک سوم این افراد وابسته به بلوچها بوده اند.


No comments: