Tuesday, June 5, 2007

روبرت گیت: ایران به شورشیان افغانی اسلحه می دهد

روبرت گیت: ایران به شورشیان افغانی اسلحه می دهد.
از خیرگذاری آسوشیتد پرس برگردان: سردار رحیمی
کابل: روبرت گیت دبیر وزارت دفاع ایالات متحده روز دوشنبه 4 ژوئن فاش ساخت که از طرف ایران به شورشیان افغانی اسلحه سرازیر می شود، اما هم ایشان و هم حمید کارزای رئیس جمهور افغانستان اظهار داشتند که فعلاً نمی توانندثابت کنند که حکومت ایران مستقیماً درگیر این ماجرا می باشد.
گیت در یک کنفرانس مطبوعاتی که به همین منظور در کاخ ریاست جمهوری ترتیب داده شده بود بیان کرد که وی با آقای کارزای در مورد اسلحه های ساخت ایران در دست شورشیان بحث و تبادل نظر کرده است.
روبرت گیت ادعا کرد: " مدارکی در دست هست که نشانگر سرازیر شدن اسلحه های ایرانی به سمت افغانستان می باشد. ولی ما به دقیقی نمی دانیم که آیا دولت پشت این قضیه هست یا تنها از طریق قاچاق وارد می شوند واصل ماجرا از چه قرار است؟ "
دبیر وزارت دفاع ایالات متحده روشن ساخت که اسلحه های ساخت ایران به سمت نیروهای طالبان تدارک دیده و در بعضی موارد هم به دست قاچاقچیان مواد مخدر می رسد ولی وی مشخصاً معلوم نساخت که چه نوع اسلحه هایی ارسال می شوند.
سخنگوی ناتو در جمع خبرنگاران به کشف ساختن نوعی بمبهای انفجاری قابل کاشت در جاده ها در افغانستان اشاره کرد که قبلاً وجود نداشتند و نمونهء آن تنها در عراق یافت می شوند. وی گفت که حالت پرتاب شوندگی این نوع از بمبها، شاخصهء خوبی در رسیدن به منشاء آن می باشد.
هنگامی که جداگانه از حمید کارزای در مورد امکان دست داشتن ایران در ارسال اسلحه ها پرسیدند، وی جواب داد که غیر محتمل است. او توضیح داد: " هیچ دلیلی ندارد که همسایگان ما طالبان را حمایت کنند و تابحال هم ما مدرکی راجع به آن نداریم. "
آقای کارزای اشاره کرد که روابط ایران – افغانستان رو به بهبود است: " هیچ موقع روابط ما با ایران اینقدر دوستانه نبوده است. "
هنگام صبح و در فاصلهء توقفی که در اقامتگاه مورهید داشت رئیس ارتش افغانستان گفت که کشورش دولت آمریکا را تحت فشار قرار می دهد تا هر چه سریعتر ارتش افغانستان را در جهت تمرین و سازماندهی آماده سازد و آنها بتوانند بدون همکاری آمریکاییها از عهدهء مبارزه علیه طالبان برایند.
ژنرال بیسموالله خان، فرماندهء کل ارتش افغانستان هنگام مسافرتش با گیت گفت که هدف رسیدن به وضعیتی که ما مستقلاً بتوانیم در صحنهء کارزار بمانیم از اهم واجبات است.
فرماندهء کل ارتش افغانستان که از طریق مترجم سخن می گفت، اذعان کرد که نیروهای افغانی فاقد نیروی هوایی هستند و این یکی از مشکلات عمده ای است که نیروهای افغان با آن دست و پنجه نرم می کنند. وی گفت: " ما منتظر روزی هستیم که مستقلاً بتوانیم با نیروهای دشمن بجنگیم.

No comments: